wtorek, 7 stycznia 2014

Rosół z kurczaka początkującej pani domu

Gotowaniem rosołu w moim rodzinnym domu zajmowała się zawsze moja mama. Kiedy przeprowadziłam się do swojego mieszkania pojawił się problem :)
Pierwszy ugotowany przeze mnie rosół mój chłopak w tajemnicy przede mną zlikwidował. Oszustwo wyszło jednak na jaw, bo zapomniał pozbyć się makaronu, który przez kilka kolejnych dni leżał w lodówce w nienaruszonym stanie :) Po tej porażce długo nie podjęłam się kolejnej próby, a na rosół przez kilka miesięcy jeździłam do teściowej :) Jak pewnie dobrze rozumiecie, sytuacja nie mogła trwać jednak wiecznie :) 


Składniki:
1,5 litra zimnej wody
1,5 kg kurczaka
2 marchewki
1 pietruszka, korzeń
1/4 selera, korzeń
1/2 pora
1 liść kapusty włoskiej
1 łodyga selera naciowego
1 cebulka
2 ząbki czosnku 
1 pęczek pietruszki
kilka listków laurowych
kilka ziaren ziela angielskiego
sól
pieprz
szczypta suszonego lub świeżego tymianku i  rozmarynu

1. Przygotuj naprawdę duży garnek. Mój miał 5 litrów pojemności. 
2. Dokładnie umyj kurczaka. Ja zawsze zalewam go zimną wodą w garnku, w którym będzie się gotował. Staram się go dokładnie wyszorować dłońmi. Wodę wylewam i czynność powtarzam.  
3. Kurczaka zalej zimnej woda i gotuj na małym ogniu przez godzinę nie przykrywając garnka. Woda nie może w trakcie gotowania mocno "bulgotać" , tylko lekko "pyrkać" :)
4. W trakcie gotowania będą pojawiać się na powierzchni wody tzw. "szumowiny". Usuwaj je systematycznie przy użyciu łyżki lub sitka. "Szumowiny" mogą powstawać nawet przez godzinę, to normalne.



Teraz masz całkiem sporo czasu na przygotowanie warzyw :) Pamiętaj jednak, by zerkać na rosół i kontrolować czy nie gotuje się zbyt mocno.

4. Obierz, umyj i pokrój na mniejsze kawałki marchewkę, pietruszkę (korzeń) oraz selera (korzeń). Cebulę i czosnek obierz. Łupin z cebuli nie wyrzucaj. Cebulę nabij na widelec i przypal na gazie. Umyj pietruszkę, łodygę selera, pora i liść sałaty. Natkę pietruszki umyj i podziel na dwie części. Jedną z nich zachowaj w całości, a drugą drobno posiekaj.
5. Wszystkie warzywa  dodaj do kurczaka. Staraj się je tak ułożyć w garnku, aby przez cały czas gotowania znajdowały się w rosole. 
6. Do garnka dodaj ziele angielskie, liście laurowe, pieprz, tymianek, rozmaryn i łupiny z cebuli. Wywar gotuj przez kolejną godzinę na małym ogniu. 


7. Z wywaru wyciągnij warzywa i kurczaka. Staraj się nie poparzyć :)
8. Rosół dopraw do smaku solą i przelej go przez sitko, aby pozbyć się wszystkich resztek z mięsa i jarzyn. 

Wywar gotowy do serwowania :)

Rosół można podać z makaronem ozdobionym marchewką oraz świeżą pietruszką, jak na zdjęciu. Moja babcia do rosołu zawsze gotuje ryż. W dzieciństwie tata przygotowywał mi białą fasolę :)

Smacznego :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz